Virksomhedskøber.dk
Incuba, Åbogade 15,
8200 Aarhus N
info@virksomhedskober.dk

Hvilken forskel kan jeg gøre i virksomheden?

Når du har set dig varm på en virksomhed, bør du tænke: Hvor kan jeg gøre en forskel?

Når du som fremtidig virksomhedsejer står for at skulle overtage en virksomhed, skal du udover at kikke på regnskaber, udarbejde forretningsplan og tænke i finansiering også spørge dig selv: Hvilken forskel kan jeg gøre i virksomheden?

Forhåbentlig kan du gøre en forskel indenfor nogle af nedenstående områder.

Forretningskonceptet

Forretningskonceptet er det grundlæggende for virksomheden. Kan du tilføre noget nyt og bedre der gør, at virksomheden atter leverer den værdi, som kunderne forlanger?

Kan du f.eks.bringe nye ting i spil inden for følgende områder:

  • Forretningsideen – kan du tilføje et lille twist så den også brugbar i morgen?
  • Produktprotefølje – kan du se nye produkter I kan sælge eller trimme portefølgen?
  • Forretningsmodellen – kan du se nye måder at tjene penge på?
  • Kundeprotefølje – har du et netværk, der kan skaffe mange nye kunder?
  • Markedsposition – har du måske adgang til det internationale marked?

Relationer til kunderne

Uden kunder ingen virksomhed. Kommer du med netværk og kendskab til den kundegruppe, som virksomheden sælger til?
Er du speciel stærk inden for disse områder

  • Netværk – Du har arbejdet i branchen i mange år og kender alle
  • Markedsføring – du kan vise virksomheden fra sin bedste side
  • Kommunikation og PR – du har en profil pressen gerne vil snakke med
  • Branding – du kan se og kommunikere virksomhedens styrke
  • Salg – du kan overbevise kunderne om den værdi, virksomheden giver dem

Driften af virksomheden

Måske er virksomheden kørt i sænk af dårlig management og management og planlægning er din styrke. Kan du gøre en forskel inden for:

  • Styring af økonomien – du kan bare overskue økonomien
  • Finansiering – du ser muligheder for en meget bedre finansiering af virksomhedes passiver
  • Leverance og projektstyring – du er produktionsmand og kan se, der kan spares 50 %
  • IT systemer – du ved ny teknologi kan spare 5 medarbejdere
  • Faciliteter – du tænker i outsourcing og mindre lokaler

Organisation

I den virksomhed du tænker på at købe kan organisationen og de menneskelige ressourcer måske være kørt ud på et sidespor. Du ved du er god til organisering og mennesker og kan se muligheder, hvis du kan få organisationen med.

Ligger dine kompetencer inden for disse områder:

  • Ejerkredsen – du kommer med investorer, som også har viden og udsyn
  • Medarbejder – der er gode medarbejdere, og du ved, du kan motivere dem til at performe bedre
  • Samarbejdspartnere – du har relevante samarbejdspartnere, som kan gøre en forskel for virksomheden
  • Forretningsgange – du er bare god til at få ting til at fungere
  • Juridiske forhold – du har en juridisk baggrund og kan se løsninger


It is not how great you start it, is how great you end up.
- Guy Kawasaki, Chief evangelist of Canva

Relaterede artikler:
Relaterede artikler:
Søgning efter virksomhed
Hvilken forskel kan jeg gøre i virksomheden?
Business Model Canvas ved køb
Undersøg dette før købet
Hvorfor sælger sælger?
Kriterier til udvælgelse af virksomhed
Andre emner:
Personlige overvejelser
Søg og find din virksomhed
Faser i køb af virksomhed
Pris og finansiering af købet
De første 100 dage
Download værktøjer