Hvilken forskel kan jeg gøre i virksomheden?
Når du har set dig varm på en virksomhed, bør du tænke: Hvor kan jeg gøre en
forskel?
Når du som fremtidig virksomhedsejer står for at skulle overtage en
virksomhed, skal du udover at kikke på regnskaber, udarbejde forretningsplan og
tænke i finansiering også spørge dig selv: Hvilken forskel kan jeg gøre i
virksomheden?
Forhåbentlig kan du gøre en forskel indenfor nogle af nedenstående områder.
Forretningskonceptet
Forretningskonceptet er det grundlæggende for virksomheden. Kan du tilføre
noget nyt og bedre der gør, at virksomheden atter leverer den værdi, som
kunderne forlanger?
Kan du f.eks.bringe nye ting i spil inden for følgende områder:
- Forretningsideen – kan du tilføje et lille twist så den
også brugbar i morgen?
- Produktprotefølje – kan du se nye produkter I kan sælge
eller trimme portefølgen?
- Forretningsmodellen – kan du se nye måder at tjene penge
på?
- Kundeprotefølje – har du et netværk, der kan skaffe mange
nye kunder?
- Markedsposition – har du måske adgang til det
internationale marked?
Relationer til kunderne
Uden kunder ingen virksomhed. Kommer du med netværk og kendskab til den
kundegruppe, som virksomheden sælger til?
Er du speciel stærk inden for disse
områder
- Netværk – Du har arbejdet i branchen i mange år og kender
alle
- Markedsføring – du kan vise virksomheden fra sin bedste
side
- Kommunikation og PR – du har en profil pressen gerne vil
snakke med
- Branding – du kan se og kommunikere virksomhedens styrke
- Salg – du kan overbevise kunderne om den værdi, virksomheden
giver dem
Driften af virksomheden
Måske er virksomheden kørt i sænk af dårlig management og management og
planlægning er din styrke. Kan du gøre en forskel inden for:
- Styring af økonomien – du kan bare overskue økonomien
- Finansiering – du ser muligheder for en meget bedre
finansiering af virksomhedes passiver
- Leverance og projektstyring – du er produktionsmand og kan
se, der kan spares 50 %
- IT systemer – du ved ny teknologi kan spare 5 medarbejdere
- Faciliteter – du tænker i outsourcing og mindre lokaler
Organisation
I den virksomhed du tænker på at købe kan organisationen og de menneskelige
ressourcer måske være kørt ud på et sidespor. Du ved du er god til organisering
og mennesker og kan se muligheder, hvis du kan få organisationen med.
Ligger dine kompetencer inden for disse områder:
- Ejerkredsen – du kommer med investorer, som også har viden
og udsyn
- Medarbejder – der er gode medarbejdere, og du ved, du kan
motivere dem til at performe bedre
- Samarbejdspartnere – du har relevante samarbejdspartnere,
som kan gøre en forskel for virksomheden
- Forretningsgange – du er bare god til at få ting til at
fungere
- Juridiske forhold – du har en juridisk baggrund og kan se
løsninger

It is not how great you start it, is how great you end up.
- Guy Kawasaki, Chief evangelist of Canva