Virksomhedskøber.dk
Incuba, Åbogade 15,
8200 Aarhus N
info@virksomhedskober.dk

Hvad skal man kigge efter når man finder en virksomhed

Når man leder efter en virksomhed, og bliver præsenteret for et muligt emne, er der især tre ting du skal overveje.

  1. Hvordan ser virksomheden ud i dag?
  2. Kan jeg som køber gøre en forskel?
  3. Hvordan passer virksomheden i forhold til min "ønskevirksomhed"

Til at besvare første spørgsmål kan du overveje følgende i forhold til den konkrete virksomhed:

Forretningskonceptet

Kik på hvordan virksomhedens produkt fremstår og om de andre forretningsmæssige områder er up-to-date. Vurder hvordan virksomheden står inden for:

  • Forretningsideen – er forretningsideen også brugbar i morgen?
  • Produktprotefølje – for mange, for få, de rigtige produkter?
  • Forretningsmodellen – hvordan tjenes pengene?
  • Kundeprotefølje – mange, få, specialiserede kunder?
  • Markedsposition – har virksomheden den position den kan tilkomme?

Relationer til kunderne

Hvordan har virksomheden organiseret sin kontakt til kunderne? Kan der f.eks. forbedres inden for følgende omrder:

  • Netværk – hvem samarbejder virksomheden med?
  • Markedsføring – Hvordan ser deres markedsføringsmateriale ud?
  • Kommunikation og PR – har den en pro-aktiv profil?
  • Branding – hvordan kan man beskrive virksomheden?
  • Salg - hvordan foregår det opsøgende salg?

Driften af virksomheden

Forretningskoncept og kunderelationen drejer sig om at vurdere virksomhedens position til omgivelserne. Under driften af virksomheden skal du vurdere, hvor god den er til producere de produkter og værdier, som kunderne ønsker. Kik f.eks. på:

  • Styring af økonomien – har de et velfungerende bogholderi?
  • Finansiering – er lån og andre passiver håndteret billigst muligt?
  • Leverance og projektstyring – producerer den effektivt?
  • IT systemer – er IT up-to-date?
  • Faciliteter – er bygninger og lokaler de bedste

Organisation

Hvordan fungerer ledelsen og organiseringen af virksomheden. Undersøg bl.a.:

  • Ejerkredsen – hvem er de virkelige ejere?
  • Medarbejder – har medarbejderne den rette konpetence?
  • Samarbejdspartnere – hvem er virksomhedens vigtigste samarbejdspartnere?
  • Forretningsgange
  • Juridiske forhold – hvilke garantiordninger og aftaler er indgået?

Væksthjulet

Ovenstående hovedpunkter følger analysevæktøjet Væksthjulet. Væksthjulet bliver brugt af mange aktører, der hjælper virksomheder.

Nedenstående ser du en grafisk fremstilling af Væksthjulet.


Find noget du kan lide at lave, så kommer du ikke til at arbejde en eneste dag.
Bl.a. Mortada Sarheed

Relaterede artikler:
Relaterede artikler:
Søgning efter virksomhed
Hvilken forskel kan jeg gøre i virksomheden?
Business Model Canvas ved køb
Undersøg dette før købet
Hvorfor sælger sælger?
Kriterier til udvælgelse af virksomhed
Andre emner:
Personlige overvejelser
Søg og find din virksomhed
Faser i køb af virksomhed
Pris og finansiering af købet
De første 100 dage
Download værktøjer